A tíz legjobb szám valaha az emberi lét nehézségeiről

cosmology.jpgA tízes lista összeállításában a legfőbb rendező elv az volt, hogy az adott műnek mekkora szeletét, milyen mértékben sikerült megfognia az emberi lét nehézségeinek és ezt mennyire tudták a mögötte álló művészek a rendelkezésükre álló eszközökkel kommunikálni a befogadónak (okozott-e katarzist?). Minél előrébb haladunk a listán, az adott mű annál mélyebbre nyúl le, hogy megtalálja a magából az emberi létezésből fakadó, ránk nehezedő súly forrását, az anyag és a szellem különállását. A lista kizárólag olyan számokat tartalmaz, amelyek nem egy adott korhoz (például a modernhez) köthetőek, hanem időtől és tértől függetlenül érvényesek. A lista az azt képező dalokhoz készült videoklipek figyelembevétele nélkül készült.

10. Guns N' Roses - Estranged

A negyed évszázada megjelent Use Your Illusion duplaalbum egyik csúcspontja Axl Rose szerzői munkáját dícséri. A dal műfaját tekintve rockballada, ám a műfajra annyira jellemző nyáltengert sikerült Rosenak minimumon tartania. Ugyan a történet egy adott szerelemhez kapcsolódik, mégis finoman kirajzolódik benne az egyedüllét érzése, az izoláltság, az emberek közt lévő kapcsolódási pontok hiánya. Habár a lét alapvető problémáinak csak egy viszonylag szerény vetületét mutatja be a szám, az előadás bensőségessége, a dal nagyszerű komponálása és Slash tompított, de mégis szinte sikoltó gitárszólói miatt mindenképpen joggal foglal helyet ezen a listán.

9. Black Sabbath - Wheels of Confusion/The Straightener

Nem elég, hogy a Black Sabbathot alapító négy brit fiatalember saját kezűleg teremtett meg egy teljesen új zenei műfajt, a metált, de még érvényes szöveget is tudtak írni. A Wheels of Confusion/The Straightener című 1972-es albumnyitó számukban Ozzyék a gyermekkor után az emberre nehezedő állandó létbizonytalanságot és az ebből fakadó mindennapos félelmeket kommunikálják a hallgatónak, rendkívül nyomasztó, repetitív instrumentális betétekkel.

8. Radiohead - Karma Police

A lelki, szociális és létkérdésekkel előszeretettel foglalkozó Radiohead talán legnépszerűbb, 1997-es OK Computer című albuma nem egy számot vonultat fel, amelyeket a zenekar legkiválóbb dalaiként tartanak számon. A Karma Policeban Thom Yorke összetéveszthetetlen hangján az emberek állandó ítélkezéséről énekel, de ez önmagában még nem kapcsolódik szorosan a lista témájához. A szám végén történő katarktikus énvesztés isteni pillanata viszont már visszavonhatatlanul felemeli a brit zenekar dalát a nyolcadik helyre.

7. Bob Dylan - All Along The Watchtower

A nemrégiben irodalmi Nobel-díjjal kitüntetett amerikai történetmondó óriás Bob Dylan egyik legismertebb dala számos feldolgozást élt meg, a legsikeresebb Jimi Hendrix verziójában lett, aki alig egy évvel az eredeti megjelenése után nyúlt a műhöz. Az All Along the Watchtower az a szám, amelyen napokig, sőt, évekig gondolkodhatunk, teljesen megfejteni sosem fogjuk. Ami biztos, hogy pár szóval átfogja az egész emberi történetet, rengeteg bibliai analogiával operál és egyértelműen kijelenti: a földi létben sosem találhatunk végső megnyugvást.

6. Pink Floyd - Dogs

Roger Waters és David Gilmour 1977-es remekműve a végig orwelli analógiákra épülő Animals albumról származik. A Gilmour csontig hatoló gitárszólóival tűzdelt szám erősen pszichedelikus zenei témáktól sem mentes, szövege magas irodalmi igényességet tükröz. Témáját tekintve első hallgatásra nem illene bele jelen listába, ugyanis egy üzletember életén keresztül mutatja be a modern üzleti élet lélektelenségét, könyörtelen világát, ahol ember embernek farkasa - vagy jelen esetben kutyája. Mégis, a pénzvilág embertelensége végső soron a szellemtől való teljes elszakadás, az anyagi lét totális megtestesülése, emiatt a Pink Floyd időtlen száma előkelő helyet kell, hogy elfoglaljon a listán.

5. Queen ft. David Bowie - Under Pressure

1981-ben a Queen úgy döntött, hogy nem elég nekik egy kitűnő énekes, Freddie Mercury, kell egy közös produkció a huszadik század egy másik ikonikus énekesével is, David Bowieval. A választott témához megfelelőbb énekeseket nem is találhatnánk. Bowie mélyen telt hangjával tökéletesen kommunikálja az ember rémületét, amikor felismeri, hogy mi is a világ lényege. Ettől a pillanattól kezdve jelen van az emberi létből eredő állandó kafkai szorongás, amely az élet minden percben "nyomás alatt" tart. A szám végén Mercury színes, magas hangja érkezik is a megoldással, a szeretettel. És ez nem a "hippiskedő", mondhatni együgyű szeretet, hanem az a szeretet, amely összeköti az embereket, amelynek révén odafigyelünk egymásra, tudatában annak, hogy mindannyian összetartozunk és felelősek vagyunk egymásért.

4. Tool - Schism

Az amerikai, progresszív metált játszó zenekar 2001-es számá a következő évben Grammy-díjjal jutalmazták, nem véletlenül. Mint ahogy a cím is mutatja, teljes kettészakadásról van szó a dalban, amely kettészakadás elemi nyughatatlanságot okoz. A költői én nem csak tapasztalja frusztráltságát, hanem tudja is, hogy az miből fakad, "tudja, hogy összeillenek a darabok". A szellem és az anyag különállásából fakadó skizofrén állapot diszharmóniáját a komplex szövegen kívül a feszült gitárriff és a számban történő negyvenhét (!) ütemmutató-váltás is nagyszerűen ábrázolja.

3. Pink Floyd - Comfortably Numb

 A Pink Floyd 1979-ben megjelent The Wall nevet viselő koncepcióalbuma a sokak szerint (beleértve a kritikusokat is) a világ egyik legjobb albuma. A Comfortably Numb című számban tartalom és forma tökéletes harmóniában áll egymással. A szám történetének főhőse (aki lényegében Roger Waters, az album atyja) gyerekkorában egy lázálom során megpillantotta a "másik oldalt", a szellemi síkot. Kevesen mondhatják el ezt magukról emberi létük során, Waters is csak egy múló pillanat erejéig tudhatta magáénak, aztán felnőtt, a szellemi világtól ismét távol került, teljesen visszatért az anyagi világba, "kényelmesen elzsibbadt". A számot Gilmour legkatartikusabb szólói teszik teljessé, ez biztosan nem az a zenemű, amelyet az ember főzés közben hallgat a háttérből, teljes odafigyelést és átélést igényel.

2. The Doors - Break On Through (To The Other Side)

Ha van olyan zenész, aki ismerte a szellemi síkot, az Jim Morrison. A huszonhetesek klubjának egyik első tagja 1967-es számában a "másik oldalról" énekel. A másik oldalt, a szellemi síkot tagadni lehet, de létezni nem szűnik meg. Hajszolhatunk vágyakat, halmozhatunk földi javakat, az ember akkor is a másik oldalra vágyik, pontosan erre a síkra való áttörésre szólít fel ez a szám. Ha egyszer megértettük a szellemi és az anyagi sík kényszerű dualitását (amelyet nagyszerűen ábrázol Morrison a nappal és az éjjel metaforájával), akkor azt többet soha nem felejthetjük el, főleg nem tagadhatjuk, szükségszerűen törekedni fogunk a magasabb, szellemi síkba való visszatérésre. Morrison sem egyszerű "rocksztárkodásból" hajszolta magát a halálba, csak tudatalatt (vagy tudatosan, ez már soha nem fog kiderülni) nem látott más módot a visszatérésre. A szám az együttes ars poeticája, választott nevük is a felvázolt gondolaton alapszik, William Blake: Egy emlékezetes ábránd című művének egyik idézetéből származik. "Ha az érzékelés ajtói megtisztulnának, minden úgy tűnne fel az ember előtt, amilyen valójában: végtelennek.Mert az ember bebörtönözte önmagát, amíg végül mindent barlangja szűk hasadékain keresztül lát." Bebörtönöztük magunkat, kizárólag az anyagi világot tartjuk érdemesnek, eltávolodtunk a "másik oldaltól".

1. Red Hot Chili Peppers - Otherside

Megérkeztünk a lista első helyére és egyben a lét szövetéhez. A Red Hot Chili Peppers ezredfordulón megjelent számának címe ismételten nem véletlenül beszél a "másik oldalról".A dal értelmezésekor érdemes a refrénből kiindulni. Rögtön az első sorban a fizikai lét zuhanás természetével szembesülünk (vö. Sławomir Mrożek: Zuhanás közben). Az emberi létben anyag és szellem, az ember és összességében a létezés két oldala külön áll. A költői én nem tartja rossznak, helytelennek az öngyilkosságot, valószínűleg ezt tartja a két különálló létsík újraegyesítésének egyetlen módjának. Ez a tudás gyakorlatilag az összes világvallásban megtalálható, a kereszténységtől kezdve az iszlámon át a buddhizmusig. Kilépni a szamszárából, a nirvánába kerülni. A versszakok elemzése már nehezebb feladat, sőt, ezzel az ok-okozati logikával egyenesen lehetetlen. A szavak formájával való játék egy analógiás, "álomlogika" mentén történik, amely logika a szellemi sík sajátja, a két létsík különállása és egysége itt, a művészi eszközökben is tetten érhetőek. A második helyen álló Break On Through (To The Other Side) ugyanúgy a létezés mibenlétének, természetének teljes tudatában íródott, viszont a Red Hot Chili Peppers sokkal részletesebben, átfogóbban és kifinomultabb eszközökkel mutatja be a megértésére törekvő hallagatónak az emberi lét nehézségeinek elemi forrását.

A bejegyzés trackback címe:

https://prolihisztoria.blog.hu/api/trackback/id/tr9311941287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.11.18. 23:43:45

"Hozzátenni ehhez sokat már nem lehet.
Hozzátenni ehhez, vagy elvenni belőle nem fog senki soha.
Áll a Holt Költők Társasága
és folyik a bor és egyre foly a lakoma."

Utolsó kommentek

süti beállítások módosítása